Friday, 21 September 2012
KONSEP TEKNOLOGI
1. Gailbrath
(1967) Teknologi ialah keupayaan menggunakan pengetahuan saintifik atau
pengetahuan lain yg tersusun (other organized knowledge) yg digunakan secara
sistematik sehingga mampu mempamerkan amalan yg praktikal dalam melaksanakan
tugasan sehingga tugas tersebut mencapai kejayaan.
2. Evan
& Nation(2000) Teknologi ialah suatu seni @ sains bagaimana alat itu digunakan
untuk tujuan-tujuannya.
3. Teknologi
ialah proses, kaedah, dan idea bagi memastikan penggunaan sesuatu ilmu dan alat
atau bahan itu mencapai kejayaan.
PERKAITAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
1. Teknologi
dalam P&P ialah suatu usaha meningkatkan keberkesanan dan kualiti terhadap
ilmu pengetahuan.
2.
Department of Audio Visual Instrusion (DAVI) 1963 – Definisi pertama tentang
teknologi dalam P&P ialah komunikasi audiovisual.
3.
Association for Educational Communication and Technology (AECT) 1994 –
Komunikasi audiovisual ialah cabang teori dan amalan yg bermula dengan reka
bentuk dan kegunaan mesej yg mengawal proses pembelajaran.
4. Teori Kognitif
dan Konstruktif – Mereka bentuk, membina, mengguna pakai, mengurus, menilai,
menganalisis serta mengguna pakai teori dan amalan daripada bidang-bidang lain.
DOMAIN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
1. Fasa
Pertama (AECT) 1977 – Pengurusan pengajaran, Pengembangan pengajaran, dan
Sumber pembelajaran.
2. Fasa
Kedua (Seel dan Richey) 1994 – Teori dan amalan berhubung dengan reka bentuk,
pembangunan, penggunaan, pengurusan, dan penilaian proses serta sumber untuk
pembelajaran.
PERANAN DAN KEPENTINGAN TEKNOLOGI
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1.
Pembelajaran Kendiri
2.
Meningkatkan Keberkesanan Pembelajaran
3. Peluang
Belajar Untuk Semua.
REKA BENTUK PENGAJARAN
KONSEP REKA BENTUK PENGAJARAN
1. Satu
proses sistematis menterjemahkan prinsip-prinsip umum P&P kepada bentuk
perancangan bahan dan penyampaian pembelajaran.
-- 3
kategori RP :
RP sebagai
Satu Proses (Briggs, 1977)
RP sebagai
Satu Disiplin (Duffy dan Jonassen, 1991)
RP sebagai
Satu Sains (Richey, 1986)
2. Yusup
Hashim (1998) - RP mengandungi 4 bidang:
Reka bentuk
sistem pengajaran
Reka bentuk
strategi
Reka bentuk
mesej
Ciri-ciri
pelajar
MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN
1. Richey
(1986) – menggariskan 6 elemen asas, iaitu :
Menentukan
keperluan pelajar
Menentukan
matlamat dan objektif
Membina
prosedur penilaian
Mereka
bentuk dan memilih strategi penyampaian
Mencuba
sistem pengajaran
Menilai
keseluruhan sistem
2. Gustalfon
(1991) – membahagikan RP kepada 3 model berorientasikan :
Bilik Darjah
(tugas guru sebagai pelaksana sistem)
Produk
Sistem
MODEL ADDIE
- Merupakan
proses generik yg perlu diubah suai sebelum dapat digunakan, menjadi asas
kepada semua model RP.
A (Analysis)
- Analisis
D (Design) -
Bentuk
D
(Development) - Perkembangan
I
(Implementation) - Pelaksanaan
E
(Evaluation) - Penilaian
MODEL ASSURE
- Heinech et
al (1982) - Model RP berasaskan bilik darjah.
- Dapat
membantu guru merancang P&P dengan baik dan berkesan.
A (Analyses
learner) – Analisis pelajar
S (State
objectives) – Nyatakan objektif
S (Select
method, media and materials) – Pilih kaedah, media & bahan sumber
U (Utilise
media and materials) – Gunakan media & bahan sumber
R (Require
learner response / participation) – Libatkan pelajar
E (Evaluate
and revise materials)- Nilai & semak semula
MODEL GAGNE, BRIGGS DAN
WAGER (1992)
Tentukan
matlamat pengajaran
Laksanakan
analisis pengajaran
Kenal pasti
ciri-ciri pelajar
Bentuk
objektif pengajaran pembelajaran
Pilih kaedah
pengajaran
Sediakan
bahan pengajaran
Rancang dan
laksanakan penilaian formatif
Rancang dan
laksanakan penilaian sumatif
PERANAN DAN KEPENTINGAN REKA BENTUK
PENGAJARAN
1.
Meningkatkan pencapaian pelajar.
2.
Menjadikan P&P bilik darjah lebih teratur
3.
Memungkinkan objektif P&P dan hasil pembelajaran mudah tercapai.
4. Membantu
dalam proses membuat keputusan.
5.
Menjadikan penyampaian P&P selaras bagi kumpulan yg pelbagai.
6.
Menjimatkan masa dan peruntukan yg besar, cth: Pendidikan Jarak Jauh
REKA BENTUK MESEJ
1. Heinech
et al (2002) – media sebagai alat yg membantu proses komunikasi.
2. Reiser
dan Gagne (1983) – media sebagai sebarang cara fizikal yg memungkinkan mesej
disampaikan.
3. Torkelson
(1972) – membahagikan media kepada 3 komponen :
Mesej – isi
kandungan @ maklumat yg hendak disampaikan.
Bentuk mesej
– merujuk kepada cara maklumat disimpan; dalam bentuk yg sebenar, dalam bentuk
abstrak, simbol, visual, gambaran dan bentuk bahasa.
Saluran
mesej – alat fizikal yg digunakan dalam penyampain mesej, dalam bentuk elektrikal,
mekanikal dan digital.
4. Gagne dan
Briggs (1974) – 6 kategori media berdasarkan rangsangan fizikal media :
Perkataan /
struktur bahasa
Bentuk bunyi
bukan bahasa
Perkataan
bercetak
Gambar
statik
Gambar
bergerak
Sampel sebenar
Subscribe to:
Posts (Atom)